Sayfalar

8 Eylül 2011 Perşembe

Kabus mu? Karabasan mı? Rüya mı?

Sabaha karşı saat üç gibi hala uyumaya çalışan zatıaliniz, uyku ile uyanıklık arasında bir yerlerde cebelleşirken nedendir bilemiyorum ama dikkatimi odanın kapsına yoğunlaştırıyor ve odanın kapısının hafif açık olduğunu fark ediyorum

Dikkatlice kapı aralığında koridora doğru baktığımda oğlumun uyandığını ve koridor boyunca yürüdüğünü görüyorum. Sesleniyorum oğluma, beni duymuyor ardından gidip onu odama getiriyorum. Ancak içimi garip bir korku kaplıyor. Daha sonra görüm tekrar kapı aralığından koridora kayıyor. Dış kapının açık olduğunu fark ediyorum. Merdivenlerden gelen ışık koridoru aydınlatıyor. Işığı kapatmak için kalkıyorum. Gece gece üst katlara doğru çıkan birilerini fark ediyorum. Kapıyı büyük bir korkuyla kapatıyorum.

Tam geriye dönecekken salonda bir gölge dikkatimi çekiyor. Gölgeye doğru yaklaşıyorum. Sandalyenin üzerine çıkmış birini görüyorum, hareketsiz bir şekilde bekleyen. Yaklaşıyorum ama hiç umursamıyor. Büyük bir kızgınlık ve cesaretle üzerine yürüyorum. Bacağına vuruyorum. İnsan etinden farksız hatta insan diyorum kendi kendime. Herhangi bir tepki vermiyor. Daha şiddetli vuruyorum. İşte o an karanlık olan salon aydınlanıyor. Tamamen hareketsiz bir heykel gibi duran varlık kafasını bana doğru çeviriyor. Yüzünü gördükten sonra içimi büyük bir korku kaplıyor. Çünkü gördüğüm yüz karşısında büyük bir dehşete kapılıyorum. Gördüğüm yüz benim yüzüm. Gözler kırmızı, alaycı bir gülümseme ile bana doğru bakıyor. Bağırarak uyanıyorum. O kadar gerçekçiydi ki etkisini hala üzerimden atamadım.


Neden Kabus Görürüz ?

Kimse derin bir uykudan yatağında bir yılan ya da alevler içinde kaldığını görerek uyanmak istemez. Kötü rüyalar -hatta daha kötüsü kabuslar- sinir bozucu olmakla kalmayıp bütün bir uykuyu, hatta bazen hayatınızı etkisi altına alabilir. Genelde çocuklarda daha yaygın olmasına rağmen kötü rüyalar hayat boyu sürebilir. İşte kabus görmemizin altı nedeni: 

1) Kaygı ve Stres 

Genellikle travmatik bir olay sonucunda ortaya çıkan kaygı ve stres, kabus görmenin temel nedenlerinden. Önemli bir ameliyat veya hastalık, sevilen birinin kaybı, kötü bir kazada kurban veya tanık olmak kabus görmenize neden olabilir. Fakat kabusun nedeni sadece travmatik olaylar değil. İşle alakalı veya ekonomik kaygılar, boşanma veya taşınma gibi büyük yaşam değişiklikleri, kısaca gündelik kaygılar da kabus nedeni olabilir. 

2) Acı ve Baharatlı Yemekler 

Neyi ne zaman yediğimizin gördüğümüz rüyalar üzerinde büyük etkisi var. Acı ve baharatlı yemekler vücut sıcaklığını ve metabolizma faaliyetlerini arttırarak uykuda rahatsız olmanıza sebep olabilir. Bu aynı zamanda yatma vaktinden kısa bir süre önce yemek yiyenlerin genelde kabus görmelerinin de nedeni. 

3) Yiyeceklerdeki Yağ Oranı 

Kesin olmamakla birlikte, araştırmalar gösteriyor ki, gün içinde ne kadar yağ oranı yüksek yiyecek tüketilirse, kötü rüya görme olasılığı da o kadar artıyor. Daha çok organik besinlere ağırlık verenler, gün boyu abur cubur tükenlere oranla daha seyrek kabus görüyorlar. 

4) Alkol 

Alkol, kısa vadede, uykuya daldırmakta etkili olsa da, erkenden uyanmaya sebep olduğu için zararlıdır. Fazla alkol tüketimi, kabus görmenin sebeplerinden biridir. Aynı zamanda, kabuslar, alkolu bırakan bünyelerde de sıklıkla görülmektedir. 

5) İlaçlar 

Antidepresanlar, yatıştırırlar, ve uyuşturucular gibi kimi ilaçlar, yan etki olarak kabusa sebep olabilir. Örneğin, bir araştırmada, "Ketamin" adı verilen ve uyuşturucu olarak kullanılan maddeye bakıldığında, kötü rüyalara sebep olduğu anlaşılmıştır. Benzer biçimde, sıtma hastalığının yaygın olarak görüldüğü bir ülkeye seyahat eden bir kişi "Lariam" adı verilen maddeyi kullandığında, ilginç kabuslar görebilir. Genellikle kabuslar, hap kullanımı kesildiğinde, ortadan kaybolmaktadır. 

6)Hastalık 

Grip gibi ateşli hastalıklar, bazen kabuslara sebep olabilir. Uykuda nefesin kesilmesi ya da çok uyumak gibi diğer uyku bozuklukları da kabus görme sıklığını arttırır. Kötü rüyalar ya da kabuslar, belirli ölçüde olduğu sürece normal karşılanırken, uzmanlar, şiddet ve sertlik içeren rüyaların sıklıkla görülmesi halinde, bir terapiste danışılması gerekliliğini savunuyorlar. Ancak, tatlı uykular için yapılabilecek ilk adım, bu altı faktörü ortadan kaldırmaya çalışmaktır. 

İngiltere'de yapılan bir araştırma, kadınların erkeklerden daha çok kabus ve duygusal rüyalar gördüğünü ortaya koydu.

170 gönüllü üzerinde yapılan araştırmada, yakın zamanda gördükleri rüyaları anlatmaları istenen deneklerden erkeklerin yüzde 19'u, kadınların ise yüzde 30'u kabus gördüğünü söyledi.

Başka bir araştırma da, erkeklerin kadınlara nazaran daha rahat bir uyku çektiklerini gösterdi.

Kadınlardaki bu olumsuzluklara tek neden olarak, adet dönemlerinde vücut ısısındaki değişiklik gösterildi.

Edinburgh Uyku Merkezi Müdürü doktor Chris İdzikowski ise araştırmanın sonuçlarına şaşırmadığını belirterek, bu araştırmadan kadınların daha fazla kabus gördükleri mi yoksa bu kabusları daha iyi hatırladıkları mı sonucunun çıkarılması gerektiğine dikkat çekti. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder